Skąd się biorą różnice cenowe za transport w branży budowlanej?

Wycena transportu materiałów budowlanych to nie prosta stawka „X zł za kilometr”. To złożony proces, na który wpływa szereg zmiennych. Właśnie dlatego ten sam transport w różnych terminach, warunkach i konfiguracjach może kosztować 800 zł albo 1400 zł.

Spis treści

Oto główne czynniki, które wpływają na cenę transportu w sektorze budowlanym:

1. Czas załadunku i rozładunku

Transport materiałów budowlanych często wiąże się z długim załadunkiem lub rozładunkiem – szczególnie na budowach, gdzie nie zawsze dostępny jest odpowiedni sprzęt czy organizacja pracy. Jeśli kierowca musi spędzić kilka godzin na załadunku, oznacza to brak możliwości realizacji kolejnych kursów, a to bezpośrednio podnosi koszt usługi.

2. Rodzaj i gabaryty towaru

Transporty materiałów budowlanych bywają:

  • ponadnormatywne (np. długie belki, prefabrykaty betonowe).

Takie ładunki wymagają specjalistycznych naczep (niskopodwoziowych, platform), a czasem pilotowania czy przejazdu tylko w określonych godzinach (np. nocą). To powoduje wzrost kosztów organizacji transportu.

3. Typ wymaganej naczepy

W zależności od rodzaju ładunku budowlanego, może być potrzebna:

  1. firanka/plandeka – do standardowych palet,

  2. wywrotka – do transportu kruszywa lub piasku,

  3. platforma niskopodwoziowa – do towarów ponadnormatywnych.

Dostępność odpowiedniego pojazdu oraz jego koszty eksploatacji znacząco wpływają na cenę transportu.

4. Dodatkowe wymagania

W branży budowlanej często pojawiają się dodatkowe potrzeby:

  • wymiana palet – kierowca musi posiadać odpowiednią liczbę palet, kontrolować ich stan oraz rozliczać się z nimi po rozładunku.

Takie obowiązki mogą wydłużyć czas realizacji i zwiększyć koszty.

Potrzebujesz bezpieczeństwa logistycznego w branży budowlanej?

5. Termin załadunku i rozładunku

Nietypowe godziny załadunku lub rozładunku, np. wczesny poranek, weekend czy okresy wzmożonych inwestycji (przed sezonem budowlanym), powodują wzrost kosztów ze względu na ograniczoną dostępność pojazdów i kierowców.

6. Dystans i czas realizacji

W przypadku transportów lokalnych, typowych dla budowlanki (np. z hurtowni na budowę), koszt nie jest wyłącznie wynikiem liczby kilometrów. Przy krótkich trasach stosuje się stawki ryczałtowe, uwzględniające załadunek, rozładunek i czas oczekiwania.

7. Spotowe wyceny kontra stabilna współpraca

Nietypowe godziny załadunku lub rozładunku, np. wczesny poranek, weekend czy okresy wzmożonych inwestycji (przed sezonem budowlanym), powodują wzrost kosztów ze względu na ograniczoną dostępność pojazdów i kierowców.

Wielu przewoźników w branży budowlanej opiera się na wycenach spotowych, czyli ustalanych ad hoc – w zależności od bieżącej sytuacji rynkowej, dostępności aut i presji czasowej. To oznacza duże wahania cen, a czasem brak dostępnego pojazdu w krytycznym momencie realizacji inwestycji.

Co więcej, wyceny te często są dokonywane intuicyjnie, bez ustalonego schematu czy standardu, nierzadko przez osoby bez wystarczającego doświadczenia w logistyce. Zdarza się, że ta sama firma wycenia identyczny transport na różne sposoby, w zależności od tego, kto akurat przygotowuje ofertę. To generuje chaos i utrudnia kontrolę nad kosztami.

Z kolei firmy, które budują stałe relacje z przewoźnikami, mogą liczyć na:

  • przewidywalność,

  • krótszy czas reakcji,

  • ustalone wcześniej warunki cenowe,

  • większą kontrolę nad budżetem transportowym.

Automatyczna i sprawiedliwa wycena

Na rynku działają firmy logistyczne, które wykorzystują w procesie ofertowania bardziej zautomatyzowane rozwiązania, oparte na przejrzystych zasadach i przewidywalnych parametrach. Stosowane przez nie kalkulatory cenowe:

  • uwzględniają specyfikę transportów budowlanych,

  • działają według jasno określonych schematów cennikowych,

  • uwzględniają zmiany cen paliwa (np. w postaci korekty paliwowej) i sezonowość,

  • umożliwiają spójne podejście do wyceny w całej organizacji.

Dzięki takim rozwiązaniom możliwe jest lepsze planowanie kosztów transportu i eliminowanie nieprzewidzianych wydatków – bez opierania się na intuicji czy zmiennej sytuacji rynkowej.

Dowiedz się, jak Cargoklik radzi sobie z procesem wycen.

Potrzebujesz bezpieczeństwa logistycznego w branży budowlanej?

Udostępnij

Dołącz do naszego newslettera!

Otrzymuj informacje z branży transportowej i życia firmy

Transport nawet kilka razy szybciej

Dowiedz się, jak to zrobić!

    Masz pytania? Oto Twój specjalista